20:04 / 08.04.2019

W Radomiu odbyła się I OGÓLNOPOLSKA KONFERENCJA ORKIESTR DĘTYCH

©Obiektywnie.info.pl # Adam Dziedzic

W dniach 5-7 kwietnia 2019r. w Radomiu odbyła się I OGÓLNOPOLSKA KONFERENCJA ORKIESTR DĘTYCH.
Głównym organizatorem było Stowarzyszenie Grandioso.


©Obiektywnie.info.pl # Adam Dziedzic

Otwarcia Konferencji dokonał Główny Organizator OKOD Dariusz Krajewski, Prezes Zarządu Stowarzyszenia Grandioso, który powitał i podziękował prelegentom, współorganizatorom, uczestnikom za przybycie. Jednocześnie powiedział - Mam nadzieję, że dobrze wykorzystamy ten czas spotkania na wspólne podnoszenie kompetencji, tworzenie nowych standartów, działań i form przyszłej współpracy...dodając Moją intencją jest aby OKOD była promocji zespołów i tylko dlatego, że organizujemy OKOD po raz pierwszy, występują dwie orkiestry radomskie. Mam nadzieję, że na następnych OKOD-ach będziemy mogli podziwiać Wasze zespoły...


©Obiektywnie.info.pl # AdamDziedzic

W pierwszym dniu prowadzący Dariusz Krajewski omówił obsługę Aplikacji Mobilnej oraz zachęcał do pobrania aplikacji na smartfony i aktywnego jej używania. Po nim wykład przeprowadziła dr Monika Mielko-Remiszewska na temat "Emisja Głosu Dyrygenta", następnie Janis Purins opowiedział o orkiestrach na Łotwie, Jacek Kapitaniak omówił temat związany z mechaniką i fizyką dźwięku. AKORD Centrum przedstawił temat pt. "NUTY.EU funkcjonowanie serwisu, sprzedaży nut dla orkiestr dętych".
Po przerwie obiadowej Alicja Sobczak mówiła o możliwościach kształcenia się dyrygentów. Hans-Dieter Buschau przedstawił orkiestry dęte w Niemczech, natomiast Wiktor Bąk przedstawił jak prowadzić orkiestry w małym ośrodku miejskim. Monika Chrzczonowiczmówiła fundrising jak założyć NGO i skąd brać pieniądze na działalność.

Pierwszy dzień konferencji zakończył się koncertem BIG BAND Zespołu Szkół Muzycznych w Radomiu założony przez Zdzisława Włodarskiego w 1993 r. zagrali pod dyrekcją Dariusza Krajewskiego oraz SEKCJI WOKALNEJ wykonujące utwory należące do kanonu szeroko rozumianej muzyki rozrywkowej przygotowane przez Piotra Markowskiego. 


©Obiektywnie.info.pl # Adam Dziedzic

Wykonano następujące utwory: In The Mood - Joe Garland, Soul Bossa Nowa - Quincy Jones arr Rick Stitzel, Hunting Wabbits - Gordon Goodwin, Theme From New York New York - Fred Ebb/Jerome Kander arr. Jerry Nowak, Jazz Police - Gordon Goodwin, Ludzkie Gadanie - Agnieszka Osiecka/Seweryn Krajewski opr. Bartosz Szetela, Chameleon - Herbie Hancock/P.Jackson/H.Manson/B.Maupin arr. Michael Sweeney, Basically Blues - Phil Wilson, Gdzie Ci mężczyźni - Jan Pietrzak, Wlodzimierz Korcz arr. Przemysław Zych, Cold Duck Time - Eddie Harris arr Mark Taylor oraz Sing Sing Sing - Louis Prima arr Dave Wolpe.


©Obiektywnie.info.pl # Adam Dziedzic

Drugi dzień konferencji ropoczął się od warsztatów nt. Dyrygenckie odświerzenie umięjętności poprowadzone przez Dariusza Krajewskiego, Orkiestrę Małe Grandioso omówił Grzegorz Murdza. Krzysztof Malicki przedstawił zasady poruszania się z intrumentami zgodnie z zasadami DCE, natomiast Sebastian Sojka z SoYia Production przedstawił tworzenie sesji rytmicznej oraz kalibracji naciągów. Prowadzenie Orkiestry Metodą Harcerską omówiła Magdalena Kubicka-Netka, Czym jest projekt Kultura Dęta omówili Marlena Hermanowicz i Adam Kowalski, Piotr Sieczka omówił temat "Klamet 101Z", o repertuarze Amatorskiej Orkiestry Dętej mówił Mariusz Pawlak, Temat dotyczący Orkiestr Dętych jako gwiazdy wesel i imprez tanecznych dawnych lat poruszył Filip Majerowski oraz Dariusz Krajewski omówił relacje ze spotkania, program działań. Wybór Rady Programowej OKOD 2020.
W przerwach można było oglądać wystawę instrumentów.


©Obiektywnie.info.pl # Adam Dziedzic

W trzecim dniu konferencji Dariusz Krajewski przedstawił sprawozdanie projektu Mistrzostwa Polski Orkiestr, Dr Karolina Zych przedstawiła ciekawy temat Dlaczego nie stroi - przecież się nastroiłem?, Następnie odbyły się warsztaty, które poprowadził prof. Janis  Purins między innymi Otwarta Próba i warsztaty dyrygenckie Orkiestra Grandioso Radom. Przedstawiciel PWM Jakub Nikiel opowiedział o nowym projekcie producji materiałów orkiestrowych Polskiego Wydawnictwa Muzycznego, O historii Polskich Orkiestr Dętych opowiedział Maciej Kierzkowski, Saksofon 101 omówił dr Lukasz Wójcicki. Warsztaty oceniania One World Judging System poprowadził Hans-Dieter Buschau. Wszyscy uczestnicy konferencji OKOD otrzymali certyfikaty 

Trzydniową Konferencję OKOD 2019 zakończył Finałowy Koncert  Orkiestry Grandioso pod dyrekcją Dariusza Krajewskiego, która powstała 1978 roku. W repertuarze Orkiestry znajdują się dzieła wielkich, polskich i światowych symfoników, wykonują muzykę współczesną i popularną. Orkiestra działa  w Młodzieżowym Domu Kultury im. Heleny Stadnickiej w Radomiu oraz po raz pierwszy zagrała z Grandioso jako pianistka Natalia Brandt - uczennica klasy VI w Szkole Muzycznej drugiego stopnia w Zespole Szkół Muzycznych im. Oskara Kolberga w Radomiu.

Koncert finałowy OKOD 2019 odbył się w Sali Koncertowej Zespołu Szkół Muzycznych im. K. Pendereckiego w Radomiu przy ul. 25 czerwca 70.  Koncert rozpocząl się Sygnałem Orkiestry Grandioso - Zdzisław Włodarski, następnie wykonano utwory: Washington Post - John P.Sousa, Fascinating Drums - Ted Huggens, Uwertura fantastycznaa Bajka - Stanisław Moniuszko arranż. A Sikorski opr. Dariusz Krajewski, Warsaw Concerto - Richard Addinsell arr. Willy Hatvast fortepian - Natalia Brandt, Suite Kurzeme - Sergiejs Austris Universs, Solo Werbli - muz. Tadeusz Krzyszkowski, Oberek opoczyński - opr. A Wiśniewski, Fireball, Hey baby - Margater Cobb, Bruce Channel arr. Tom Wallace.

AdamDziedzic