14:08 / 25.08.2018

Centralny Port Komunikacyjny dla RP - ROLA RADOMIA JAKO PORTU KOMPLEMENTARNEGO.

© Obiektywnie.info.pl / Adam Dziedzic

W dniach 21 - 22 sierpnia 2018r. odbyła się V Ogólnopolska Konferencja Naukowo - Techniczna na temat "Bezpieczeństwo i niezawodność w lotnictwie oraz rozwój lotnictwa w regionach" w Leśnym Ośrodku Edukacyjnym im. A. Zalewskiego w Jedlni Letnisko. Zorganizowana przez Radomską Radę FSNT NOT przy współudziale Dowództwa Generalnego Rodzajów Sił Zbrojnych.

Podczas plenarnej sesji  Marcel Klinowski - Członek Zespołu Doradczego Pełnomocnika Rządu ds. Centralnego Portu Komunikacyjnego dla RP zapoznał uczestników konferencji z tematem pt. „Centralny Port Komunikacyjny dla RP - ROLA RADOMIA JAKO PORTU KOMPLEMENTALNEGO" 



© Obiektywnie.info.pl / Adam Dziedzic

Wychodząc z założenia, że ten temat zainteresuje mieszkańców Radomia w tym  czytelników naszego portalu opisaliśmy go w całości poniżej.


© Marcel Klinowski  Członek Zespołu Doradczego Pełnomocnika Rządu ds. Centralnego Portu Komunikacyjnego dla RP

- Można powiedzieć, tak jak wokół Centralnego Portu Komunikacyjnego jest sporo kontrowersji, to wokół Radomia również. Dlatego postaram się połączyć oba te tematy,, aby możliwie kontrowersji było jak najmniej - powiedział na wstępie swojego wystąpienia Marcel Klinowski - Członek Zespołu Doradczego Pełnomocnika Rządu ds. Centralnego Portu Komunikacyjnego dla RP


© Marcel Klinowski  Członek Zespołu Doradczego Pełnomocnika Rządu ds. Centralnego Portu Komunikacyjnego dla RP

Ministerstwo infrastruktury od listopada ubiegłego roku, czyli od momentu, kiedy Rada przyjęła uchwałę w sprawie koncepcji  przygotowania do realizacji  Centralnego Portu Komunikacyjnego na terenie Rzeczypospolitej Polski jest stworzenie wewnątrz środkowego dla Europy Środkowej i Wschodniej dla krajów unijnych, dla krajów partnerstwa wschodniego potrzeb dla obszaru przewozowego przez 190 milionów osób. Projekt, który realizujemy, jest zgodny z obowiązującą europejską strategią dla lotnictwa, jego  funkcjonowania w kraju i na świecie w zakresie zwiększenia przepustowości dla eurostat, dla europejskiego rozłożenia tego ruchu produktów z koncepcją szczególnie Zachodniej Europy. 


© Obiektywnie.info.pl / Adam Dziedzic



© Marcel Klinowski  Członek Zespołu Doradczego Pełnomocnika Rządu ds. Centralnego Portu Komunikacyjnego dla RP

Jak widzimy na tej mapie Europy pomiędzy  Frankfurtem, Monachium a certyfikacji i dalej Polską brakuje dużego portu lotniczego dla tego regionu. W Europie od lat 90 nie powstał i tak naprawdę nie powstał poza Madrytem żaden  duży obiekt lotniczy i my jako Polska, jako kraj, region w Europie Środkowo -Wschodniej i też jako główny kraj tzw. międzymorza, chcemy tę lukę zapełnić, tę szansę w naszym kraju wykorzystać. 

 

© Marcel Klinowski  Członek Zespołu Doradczego Pełnomocnika Rządu ds. Centralnego Portu Komunikacyjnego dla RP

Nasz region jest regionem o najszybszym wzroście ruchu lotniczego jeśli chodzi o Unię Europejską.
To są  dane najnowsze możliwe z 2016 roku. Oczywiście w ubiegłym roku przebiliśmy praktycznie barierę 40 milionów pasażerów, mamy średnio dwie propozycje dla każdego mieszkańca Polski i ten ruch będzie bardzo mocno w perspektywie najbliższych 10 lat i nawet 136 milionów pasażerów. Rośniemy jako rynek dwa razy szybciej niż średnia unijna i o wiele szybciej niż taryfex , grafitacja. To nie zmienia faktu, że dalej trzy, czterokrotnie zwiększy ruch dla mieszkańca Polski.

© Marcel Klinowski  Członek Zespołu Doradczego Pełnomocnika Rządu ds. Centralnego Portu Komunikacyjnego dla RP

Centralny Port Komunikacyjny będzie bramą dla Europy Środkowej i  Wschodniej. I tu szczególnie liczymy bardzo mocne wspieranie w rozwój Narodowego Przewodnika Polskich Linii Lotniczych LOT po udanym po kryzysie intestrulizacji. Korzysta z najlepszych 15 lat, który na rynku lotniczym zamawia kolejne samoloty. Powstała w ostatnich miesiącach Polska Grupa Lotnicza, która uzyskała zgodę  na połączenie szeregu firm sektora lotniczego do 
 Polskiej Grupy Lotniczej.

© Marcel Klinowski  Członek Zespołu Doradczego Pełnomocnika Rządu ds. Centralnego Portu Komunikacyjnego dla RP

Jako rząd, jako Rada Ministrów budujemy nie tylko port lotniczy, ale także zamierzamy całkowicie przebudować sieć kolejową, w taki sposób, żeby do Centralnego Portu Komunikacyjnego można było dojechać z 120 miast zamieszkałych łącznie przez 13 milionów mieszkańców, a także, żeby do stacji węzłowych na sieci można było dojechać z każdego miejsca kraju w ciągu 30 minut jazdy samochodem. Dzięki temu czasy przejazdu będą konkurencyjne wobec indywidualnego transportu drogowego, nie tylko jak teraz na paru głównych relacjach np. Warszawa - Trójmiasto, Warszawa - Kraków, ale także można było dojechać w ciągu pół godziny z większości ośrodków wojewódzkich i ośrodków regionalnych z Centralnego Portu Komunikacyjnego do Warszawy. 

Jeśli chodzi o Radom, wiemy jak sytuacja wygląda obecnie, mamy modernizację linii z Warszawy także do Radomia. Tutaj również w taki sposób, żeby można było z Centralnego Portu Komunikacyjnego dojechali do Radomia w czasie 35 - 40 minut, a także dojechać z Warszawy w czasie 60 minut do Radomia.

 
© Obiektywnie.info.pl / Adam Dziedzic

Wracając do tematu Radomia. Z godnie z prognozami, jakie zostały zrealizowane na zlecenie Polskich Portów Lotniczych w ciągu najbliższych lat, w ciągu najbliższych 10 lat ruch lotniczy na Mazowszu zwiększy się od 67 procent do 124 procent. Oznacza to konieczność budowy nowej  infrastruktury, dla łącznie od 6 do 15 milionów pasażerów. Niezależnie od inwestycji, jakie będą realizowane na lotnisku Chopina, który 2020 roku osiągnie swoją docelową przepustowość, na Centralnym Porcie Komunikacyjnym.   ...........................

© Marcel Klinowski  Członek Zespołu Doradczego Pełnomocnika Rządu ds. Centralnego Portu Komunikacyjnego dla RP

W związku z tym podjęliśmy decyzję o tym, że należy wybudować port komplementarny, niezależnie od portów Chopina i Centralnego Portu Komunikacyjnego, który będzie znajdował się na terenie województwa mazowieckiego, w zasięgu dojazdu transportem drogowym z Warszawy w ciągu 90 minut, na terenie istniejącego lotniska, Lotniska w taki sposób, żeby realizować jak najszybciej charakterze w pisanym do rejestru prowadzonego przez ULC lub w wykazie Ministerstwa Obrony Narodowej RP.



© Marcel Klinowski  Członek Zespołu Doradczego Pełnomocnika Rządu ds. Centralnego Portu Komunikacyjnego dla RP

Badaliśmy dostępność komunikacyjną szeregu lotnisk na Mazowszu, w taki sposób, żeby określić, które lotnisko będzie miało możliwie najlepszą dostępność komunikacyjną, zarówno przed powstaniem Centralnego Portu Komunikacyjnego jak i będzie miało szansę na to żeby dalej się rozwijać, również po  powstaniu Centralnego Portu Komunikacyjnego do użytku, żeby było jak największym stopniu poza bezpośrednim zasięgiem oddziaływania Centralnego Portu Komunikacyjnego.      


© Marcel Klinowski  Członek Zespołu Doradczego Pełnomocnika Rządu ds. Centralnego Portu Komunikacyjnego dla RP


© Marcel Klinowski  Członek Zespołu Doradczego Pełnomocnika Rządu ds. Centralnego Portu Komunikacyjnego dla RP

Z tej analizy wyszło nam, że mamy dwa lotniska na Mazowszu, które mogą pełnić taką rolę: Modlin i Radom i to one przeszły do kolejnej fazy analiz, którym wyszły nam rekomendacje następującej treści, jak już mówiłem, że głównie zarówno okres przejściowy do momentu otwarcia Centralnego Portu Komunikacyjnego, jak i już w momencie, kiedy będzie ono działało, w taki sposób, że kiedy wydamy dużą ilość środków publicznych, żeby one były wydawane, żeby pracowały w następnej fazie. Jakbyśmy przeanalizowali oba lotniska, to wyszło nam z tych analiz, że należy przygotować taką nową infrastrukturę czy to będzie Modlin, czy to będzie Radom.

Z uwagi na  wybudowanie nowej infrastruktury na obu lotniskach. W Radomiu konieczne jest by można było jednak przeprowadzić, są przygotowane:  projekt inwestycyjny, mamy zezwolenie na budowę,

W taki sposób, żeby można było jak najszybciej przed sezonem 2020 uruchomić przewozy lotnicze i przenieść działy administracyjne część ruchu z Lotniska Chopina, loty czarterowe.

Jeżeli chodzi o lotnisko w Modlinie realizacja wynosiłaby 450 mln złotych, musiało to być powiązane .....środowiskiem. Na chwilę obecną mamy maksymalnie ... operacji lotniczych na dobę i jakiekolwiek zwiększenie, trzeba mieć zgodę  ochrony środowiska, .... byłoby długotrwałe, że względu na Natura 2000    ograniczeń środowiskowych ....

W Radomiu można przeprowadzić konieczne inwestycje w krótszym czasie niż w Modlinie.



© Marcel Klinowski  Członek Zespołu Doradczego Pełnomocnika Rządu ds. Centralnego Portu Komunikacyjnego dla RP

Obecnie port lotniczy w Radomiu wygląda w ten sposób jak pokazany na slajdzie.

Jest to lotnisko, które praktycznie nie może przyjmować samolotów ... najbardziej popularnych Beryng 307 . Brak odpowiedniej drogi startowej. Nie ma tutaj rozbudowanej infrastruktury, która będzie łącznie kosztowała 425 mln złotych.



© Marcel Klinowski  Członek Zespołu Doradczego Pełnomocnika Rządu ds. Centralnego Portu Komunikacyjnego dla RP

Z analizy wyszło również, że Centralnego Portu Komunikacyjnego w Rejonie Radomia   .... a dane PPL     196 tyś mieszkańców, a także to było ważne z widzenia szybkości realizacji inwestycji i to że PPL będzie posiadać spośród tych pełną kontrolę operacyjną nad portem lotniczym w Radomiu jako jedyny udziałowiec. A także, co pewnie również ważne, inwestycja w drogę startową w Radomiu będzie służyła również na potrzebę Sił Zbrojnych RP.



© Marcel Klinowski  Członek Zespołu Doradczego Pełnomocnika Rządu ds. Centralnego Portu Komunikacyjnego dla RP

Lotnisko będzie dostosowane do obsługi ruchu czarterowego dla maksymalnie 3 mln pasażerów rocznie z przepustowością maksymalną 10 do 12 operacji na godzinę. W ramach inwestycji powstanie nowy terminal z 9 gate,ami odlotowymi, płyty postojowe dla 9 samolotów kodu C oraz 2 samolotów kodu E, drogi kołowania oraz drogi startowej wydłużonej na 2500 m. Przy terminalu zostaną zbudowane parkingi na około 880 miejsc, dworzec autobusowy na 15 stanowisk i przystanek kolejowy w odległości pół kilometra od terminala dla pociągów wachadłowych skomunikowanym z dworcem Rzeszów Główny.

Istnieje możliwość modułowej rozbudowy do 10 mln pasażerów rocznie.



© Marcel Klinowski  Członek Zespołu Doradczego Pełnomocnika Rządu ds. Centralnego Portu Komunikacyjnego dla RP

Wprowadzenie na lotnisku Chopina ograniczeń w zakresie wykonywania połączeń lotniczych na danej trasie o częstotliwości mniejszej niż 3 startów tygodniowo dla tras spoza obszaru EOG, o częstotliwości mniejszej niż 5 startów tygodniowo dla tras z obszaru EOG oraz wykonywaniu operacji sezonowych z wyłączeniem operacji wykonywanych samolotami szerokokadłubowymi. To będzie oznaczało faktycznie, że cały ruch czarterowy będzie przenoszony do portu komplementarnego w Radomiu.
Jak już wcześniej wspomniałem uruchomienie portu i przeniesienie części ruchu  w 2020 roku.


© Marcel Klinowski  Członek Zespołu Doradczego Pełnomocnika Rządu ds. Centralnego Portu Komunikacyjnego dla RP

Redakcja Obiektywnie.info.pl dziękuje Panu Marcelowi Klinowskiemu za przesłanie slajdów i pozwolenia opublikowania na naszym portalu.

Adam Dziedzic