W dniach 21 - 22 sierpnia 2018r. odbyła się V Ogólnopolska Konferencja Naukowo - Techniczna na temat "Bezpieczeństwo i niezawodność w lotnictwie oraz rozwój lotnictwa w regionach" w Leśnym Ośrodku Edukacyjnym im. A. Zalewskiego w Jedlni Letnisko. Zorganizowana przez Radomską Radę FSNT NOT przy współudziale Dowództwa Generalnego Rodzajów Sił Zbrojnych.
Podczas
plenarnej sesji Marcel Klinowski -
Członek Zespołu Doradczego Pełnomocnika Rządu ds. Centralnego Portu
Komunikacyjnego dla RP zapoznał uczestników konferencji z tematem pt.
„Centralny Port Komunikacyjny dla RP - ROLA RADOMIA JAKO PORTU
KOMPLEMENTALNEGO"
Wychodząc z
założenia, że ten temat zainteresuje mieszkańców Radomia w tym czytelników naszego portalu opisaliśmy go w
całości poniżej.
- Można powiedzieć, tak jak wokół Centralnego Portu Komunikacyjnego jest sporo kontrowersji, to wokół Radomia również. Dlatego postaram się połączyć oba te tematy,, aby możliwie kontrowersji było jak najmniej - powiedział na wstępie swojego wystąpienia Marcel Klinowski - Członek Zespołu Doradczego Pełnomocnika Rządu ds. Centralnego Portu Komunikacyjnego dla RP
© Marcel Klinowski Członek Zespołu Doradczego Pełnomocnika Rządu ds. Centralnego Portu Komunikacyjnego dla RP
Ministerstwo
infrastruktury od listopada ubiegłego roku, czyli od momentu, kiedy Rada
przyjęła uchwałę w sprawie koncepcji przygotowania do realizacji Centralnego Portu
Komunikacyjnego na terenie Rzeczypospolitej Polski jest stworzenie wewnątrz środkowego dla Europy
Środkowej i Wschodniej dla krajów unijnych, dla krajów partnerstwa wschodniego potrzeb
dla obszaru przewozowego przez 190 milionów osób. Projekt, który realizujemy,
jest zgodny z obowiązującą europejską strategią dla lotnictwa, jego funkcjonowania w kraju i
na świecie w zakresie zwiększenia przepustowości dla eurostat, dla
europejskiego rozłożenia tego ruchu produktów z koncepcją szczególnie
Zachodniej Europy.
Jak widzimy na tej mapie Europy pomiędzy Frankfurtem, Monachium a certyfikacji i dalej Polską brakuje dużego portu lotniczego dla tego regionu. W Europie od lat 90 nie powstał i tak naprawdę nie powstał poza Madrytem żaden duży obiekt lotniczy i my jako Polska, jako kraj, region w Europie Środkowo -Wschodniej i też jako główny kraj tzw. międzymorza, chcemy tę lukę zapełnić, tę szansę w naszym kraju wykorzystać.
Jako rząd, jako Rada Ministrów budujemy nie tylko port lotniczy, ale także zamierzamy całkowicie przebudować sieć kolejową, w taki sposób, żeby do Centralnego Portu Komunikacyjnego można było dojechać z 120 miast zamieszkałych łącznie przez 13 milionów mieszkańców, a także, żeby do stacji węzłowych na sieci można było dojechać z każdego miejsca kraju w ciągu 30 minut jazdy samochodem. Dzięki temu czasy przejazdu będą konkurencyjne wobec indywidualnego transportu drogowego, nie tylko jak teraz na paru głównych relacjach np. Warszawa - Trójmiasto, Warszawa - Kraków, ale także można było dojechać w ciągu pół godziny z większości ośrodków wojewódzkich i ośrodków regionalnych z Centralnego Portu Komunikacyjnego do Warszawy.
Jeśli chodzi o Radom, wiemy jak sytuacja wygląda obecnie, mamy modernizację linii z Warszawy także do Radomia. Tutaj również w taki sposób, żeby można było z Centralnego Portu Komunikacyjnego dojechali do Radomia w czasie 35 - 40 minut, a także dojechać z Warszawy w czasie 60 minut do Radomia.
© Obiektywnie.info.pl / Adam Dziedzic
Badaliśmy
dostępność komunikacyjną szeregu lotnisk na Mazowszu, w taki sposób, żeby
określić, które lotnisko będzie miało możliwie najlepszą dostępność
komunikacyjną, zarówno przed powstaniem Centralnego Portu Komunikacyjnego jak i
będzie miało szansę na to żeby dalej się rozwijać, również po powstaniu Centralnego Portu Komunikacyjnego
do użytku, żeby było jak największym stopniu poza bezpośrednim zasięgiem oddziaływania Centralnego Portu Komunikacyjnego.
Z tej analizy wyszło nam, że mamy dwa lotniska na Mazowszu, które mogą pełnić taką rolę: Modlin i Radom i to one przeszły do kolejnej fazy analiz, którym wyszły nam rekomendacje następującej treści, jak już mówiłem, że głównie zarówno okres przejściowy do momentu otwarcia Centralnego Portu Komunikacyjnego, jak i już w momencie, kiedy będzie ono działało, w taki sposób, że kiedy wydamy dużą ilość środków publicznych, żeby one były wydawane, żeby pracowały w następnej fazie. Jakbyśmy przeanalizowali oba lotniska, to wyszło nam z tych analiz, że należy przygotować taką nową infrastrukturę czy to będzie Modlin, czy to będzie Radom.
Z uwagi na wybudowanie nowej infrastruktury na obu lotniskach. W Radomiu konieczne jest by można było jednak przeprowadzić, są przygotowane: projekt inwestycyjny, mamy zezwolenie na budowę,
W taki sposób, żeby można było jak najszybciej przed sezonem 2020 uruchomić przewozy lotnicze i przenieść działy administracyjne część ruchu z Lotniska Chopina, loty czarterowe.
Jeżeli chodzi o lotnisko w Modlinie realizacja wynosiłaby 450 mln złotych, musiało to być powiązane .....środowiskiem. Na chwilę obecną mamy maksymalnie ... operacji lotniczych na dobę i jakiekolwiek zwiększenie, trzeba mieć zgodę ochrony środowiska, .... byłoby długotrwałe, że względu na Natura 2000 ograniczeń środowiskowych ....
W Radomiu można przeprowadzić konieczne inwestycje w krótszym czasie niż w Modlinie.
Obecnie port lotniczy w Radomiu wygląda w ten sposób jak pokazany na slajdzie.
Jest to lotnisko, które praktycznie nie może przyjmować samolotów ... najbardziej popularnych Beryng 307 . Brak odpowiedniej drogi startowej. Nie ma tutaj rozbudowanej infrastruktury, która będzie łącznie kosztowała 425 mln złotych.
Z analizy wyszło również, że Centralnego Portu Komunikacyjnego w Rejonie Radomia .... a dane PPL 196 tyś mieszkańców, a także to było ważne z widzenia szybkości realizacji inwestycji i to że PPL będzie posiadać spośród tych pełną kontrolę operacyjną nad portem lotniczym w Radomiu jako jedyny udziałowiec. A także, co pewnie również ważne, inwestycja w drogę startową w Radomiu będzie służyła również na potrzebę Sił Zbrojnych RP.
Lotnisko będzie dostosowane do obsługi ruchu czarterowego dla maksymalnie 3 mln pasażerów rocznie z przepustowością maksymalną 10 do 12 operacji na godzinę. W ramach inwestycji powstanie nowy terminal z 9 gate,ami odlotowymi, płyty postojowe dla 9 samolotów kodu C oraz 2 samolotów kodu E, drogi kołowania oraz drogi startowej wydłużonej na 2500 m. Przy terminalu zostaną zbudowane parkingi na około 880 miejsc, dworzec autobusowy na 15 stanowisk i przystanek kolejowy w odległości pół kilometra od terminala dla pociągów wachadłowych skomunikowanym z dworcem Rzeszów Główny.
Istnieje możliwość modułowej rozbudowy do 10 mln pasażerów rocznie.